Schotland 2025

6 juli 2025
Thuis
Ik ben weer thuis. Vandaag een heerlijk tochtje met Agatha en Benjamin vanuit Franeker door Leeuwarden en Dokkum naar Dokkumer Nieuwe Zijlen. Daar blijft de boot voorlopgig liggen. Onderhoud kan daar wat makkelijker hoewel het lastiger te bereiken is. Eind van de week ga ik terug om aan het onderhoud te beginnen. Nu eerst van mijn lekkere huis (en bed) genieten
5 juli 2025
Franeker
Een paar dagen geleden had ik mijn wekker uitgezet, ik word normaal toch voor zessen wakker. Vandaag dus niet, pas om 6:41 gingen de luiken open. Blijkbaar was gisteren een vermoeiende dag. Lekker rustig aangedaan en goed ontbeten. Teletekst pagina 710 had een ZUIDWEST 6 waarschuwing voor IJsselmeer en Harlingen. Keurig om 9 uur in de sluis van Stavoren, eerder is ie niet open. Snel op het IJsselmeer, Bf 6 uit zuidwest zorgt voor een lagerwal voor heel Friesland. Dus wat knobbelig water. Met drie zeilen en de kluiver op het 1e rif als een raket richting Kornwederzand, zolang die raket tussen 6 en 7 knopen gaat. Ook grappig dat er maar een handvol zeilers zijn met dit weer, de hele meute blijft achter kaap kont liggen zodra de Bf boven de 3 uitkomt. Vervolgens de sluis van Kornwederzand, sjonge jonge, het nivo van het personeel is echt belabberd. Ruim een half uur lang de lichten van de noord sluis op rood-groen. Affijn daarna het Wad.... wat een verschil, heerlijke lange golfslag, niets van dat knobbelige. HW Harlingen was 12:00 en toen kwam ik het Wad op. Alleen op de Kluiver door de boontjes, en dat met 7 knopen, toegegeven de stroming was goed voor 3 knoop. De Tjerk Hiddes sluizen in Harlingen lagen vol in de wind, was even lastig maar is goed afgelopen. Helaas geen foto's kunnen maken op het Wad of het IJsselmeer, dus dan maar deze... Franeker
4 juli 2025
Stavoren (alweer)
Een dag met drie gezichten. Weer op tijd weg uit Makkum, flinke wind op het IJsselmeer en bij Workum naar binnen. Aldaar door de zeesluis, beetje overdreven naam voor zo'n klein sluisje maar soit. Daarna door Workum heen, prachtig bochtig parcour met bruggen als bonus (allen bemand!). Daarna langs Gaastmeer en naar de Fluessen. De motor kon toen weer uit. Heerlijk gezeild, aan het eind van het Heegermeer te hoogte van Heeg en met de drukte van kruisende valkjes stond iets op een bord over de brug bij Uitwellingerga. Kon het niet lezen want het was een beetje druk. De site van RWS bekeken en daar stond dat de brug bedienbaar was en op afstand wordt bediend. Allemaal wat onduidelijk, toch maar even gebeld, blijkt dat de brug er gewoon uit ligt..... Vroeger kon je via Old Hof dan nog met een slinger door Sneek maar ter plekke aangekomen bleek dat niet meer te kunnen. Dan is er nog 1 optie over, via de Noorder Oude Weg onder de A6 door, de brug zou 12,1 m zijn. Dus weer een stuk varen naar de Langweerder Wielen. Bij de brug gekomen kwam ik meer dan een halve meter te kort. Ofwel: terug naar het IJsselmeer en dan maar via het Wad en Harlingen... Eindeloos varen tegen de harde wind op. Ben tot Stavoren gekomen en heb haar, heel cool, weer prachtig aangelegd. Het liep al tegen achten. Vervolgens heerlijk gegeten in de Kruitmolen en nu zie ik allemaal weer helemaal zonnig in. Ben wel helemaal kapot ... Foto is van de Jelte Sloot, heerlijk zeilend. Jelte Sloot
3 juli 2025
Makkum
Het vervolg van de "Greatest Hits", de gemeente haven van Makkum. Was weer vroeg vertrokken uit "De Kreupel", misschien wel de laatste keer (snif). Prachtig zeilweer, alle zeilen er op en flinke gang richting het noorden. De wind was NW en variabel. Had het rif er een paar dagen geleden al uitgehaald. Na een overtrekkende bui bleef de wind aan staan. Dus maar gaan bijliggen en het grootzeil gestreken en daarna verder op drie zeilen. Ruim 5 knopen en dat hoog aan de wind. Kanaal 1 (Meldpost IJsselmeer) meldde problemen bij Den Oever. Het bleef lang rustig op het IJsselmeer, zag maar een paar zeiltjes. Tegen de middag zakte de wind wat in en waar die schepen vandaan kwamen weer ik niet maar het werd een slalom. Stelletje heikneuters uit Belgie dachten: "wij zeilen over bakboord dus wij hebben voorrang" terwijl ze op het voordek lagen. Duurde even tot ze door hadden dat ik ook over bakboord aan het varen was maar dan hoog aan de wind. Je kon de paniek zien toen ze naar het roer renden. Ben er maar met een opschietertje achterlangs gegaan, staat ook wat slordig als je in een haven aankomt met een stel belgen aan de kluiverboom. Al met al heerlijk gezeild en lekker op tijd in Makkum. Boodschappen gedaan voor de komende dagen en (traditie!) de vegetarische Lasagna bij de plaatselijke Pizza bakker. Weer veel aanspraak in de haven.
Foto is Makkum, best wel moeilijk om een foto te maken zonder de enorme schuren van Feadship...
IJsselmeer: de Kreupel
2 juli 2025
De Kreupel
Ben dus bezig met een "Greatest Hits" versie van een zeiltocht. Lig nu in de Kreupel. Gister wat slordig geankerd. Normaal maak je de ankerketting met een stuk landvast vast aan een van de bolders, want als je dat niet doet en de wind haalt wat aan of draait iets dan komt de ankerketting tegen de kluiver/waterstag en dat is ook een ketting. Een en ander maakt een hoop en vooral: een heel onaangenaam geluid. Dus midden in de nacht er nog uit om een en ander recht te breien. Wel lekker vroeg opgestaan en het anker opgehaald, had maar zo'n 15 meter ketting staan dus dat was een eitje. Weinig wind en dus lekker rustig terug naar het naviduct. Op het IJsselmeer was het weer rustig en warm. Op een van mijn favoriete plekjes aangelegd: het goed bewaarde geheim van het IJsselmeer "de Kreupel". Ondertussen waait er een flinke noorderwind.
Er komen nog wat kleine mankementjes boven drijven maar dat mag verder geen naam hebben.
Nog even over de Kreupel, het gebied is van Staatsbosbeheer en wordt bemand door leden van "de Kreupel" uit Andijk. Het is een belangrijke pleister plaats voor trekvolels. Het dreigt nu het slachtoffer te worden van het "succes" van de Marker Wadden. De investering qua uitbaggeren en herstel van de steigers kan SBB niet meer opbrengen. Toch is dit een veel mooiere plek (want totaal onbekend) dan de Marker Wadden die overlopen worden met allerlei dagjesmensen. Elke Don Quichote heeft zijn windmolens nodig, ik denk dat ik maar eens ten strijde ga trekken tegen het doorgeschoten efficientie denken. Of het nu gaat om vriendelijke brugwachters, sluiswachters, havenmeesters of dit soort plekken, we moeten af van alles op afstand, onpersoonlijkheid en efficiente QR codes.
Foto's zijn van de Kreupel.
IJsselmeer: de Kreupel IJsselmeer: de Kreupel
1 juli 2025
Marker Wadden
Vroeg vertrokken uit Stavoren, de douches gaan pas om 7 uur open dus ik ga een paar dagen meuren. Vandaag de heetste 1 juli sinds (geen idee). Op het IJsselmeer stond een heerlijk briesje die voor verkoeling zorgde. Extra dik en vaak ingersmeerd. Heerlijk met de zeilen bezig geweest, de topzeilen er op! Verder allemaal klusjes gedaan. Rond het middag uur door het Naviduct (Enkhuizen) dacht een slagje nodig te hebben om bij de Marker Wadden te kunnen komen maar het ging in 1x. Onderweg nog wat balonnen uit het water gevist. Voer een eindje op met een zeeschouw maar daar liep ik mooi bij weg. Ankertje uitgegooid bij de Marker Wadden. Van 1 topzeil een bimini gemaakt en daarna uitgebreid koken. Heb nog genoeg over voor morgen. Na het eten een paar uur aan het klooien geweest met de drone maar die niet goed aan de praat gekregen. Heb het ankeralarm wel gezet maar het is hier een koekje op zo'n 3 meter water (famous last words?). Ligt wel mooi zo met de kop in de wind en het luik open, lekker fris. Morgen is onweer voorspelt en noorderwind, ik ga een poging doen om bij Makkum te komen of misschien iets anders? Foto zijn de Marker Wadden. Markermeer: Marker Wadden
30 juni 2025
Stavoren
Vandaag beetje bakken in de stadshaven van Stavoren, allerlei kleine onderhoudsklusjes. Boodschappen gedaan voor de komende dagen. Lekker weer koken met verse ingredienten. Morgen maar eens gaan kijken bij de Kreupel, mogelijk is daar wat verkoeling. Kan ook ergens gaan ankeren. Foto komt uit het archief met dank aan Thom & Aleks. Loch Lochy
29 juni 2025
Workum
Lekker op tijd opgestaan en vertrokken uit Den Helder. Lekker gezeild naar Den Oever met de stroom mee. In een moeite door de sluis, had maar net genoeg tijd om de fenders uit te hangen en kon met een bruine vloot boot mee. Op het IJsselmeer nog een poging gedaan om mijn windmeter te caliberen maar dat is helaas niet gelukt. In Workum bij It Soal aangelegd en toen wachten op mijn broer die met twee vrienden was wezen zeilen op een luxe Bavaria. Tegen 6 en kwamen ze aan (zie foto). Daarna even lekker gezeten en een biertje gedronken en sterke verhalen verteld aan elkaar. Daarna verrassend lekker gegeten in het restaurant ter plekke. Nu nog bedenken wat ik morgen ga doen. Workum: Hans komt aan
28 juni 2025
Den Helder
Op Donderdag om 5 uur opgestaan en vertrokken uit Hartlepool. De hele dag een lekker windje uit de zuidwestelijke hoek. Pas in de avond uit het westen, toen alleen op kluiver en motor gevaren. Een wat onrustige nacht met hier en daar visserschepen (zonder AIS), boorplatformen (olie en gas) en uitgebreide windmolenparken. De ochtend kwam de wind weer uit de goede hoek, alle zeilen gezet. Daarna het grootzeil meerdere keren gereefd, ontreefd, gestreken en weer gehezen, wat een bende werk!
Vervolgens de verschillende TSS'en (Trafic Seperation System oid) en meer platformen en vissers. Het oversteken van zo'n TSS is altijd wel weer een dingetje... Prima wind weer. Bij de laatste TSS, vlakbij Texel een akefietje met de Bos Base. Dit vrachtschip stak de TSS dwars over, net als ik. Het bleef recht op mij afvaren, wijzigde ik mijn koers dan paste het de koers direct aan. Bij 2 cables het schip opgeroepen op kanaal 16 met de dringende vraag wat ze van plan zijn. Het antwoord was, tot 2x toe, onverstaanbaar. Pas bij de 3e keer een goed Engels sprekende stem die zei: "Oh... you are sailing vessel Ormen Lange?", vervolgens ging 'ie (heel hard) naar zijn stuurboord kant. Afstand was toen minder dan 100 meter.
Ben er niet helemaal zeker van maar denk dat de staigiair als opdracht had gekregen om op mijn radar signaal af te varen, als een soort waypoint. Pas op het laatste moment greep de kapitein (?) in. Zoals St Johan zou zeggen: "ellek nadeel hep z'n voordeel", de adrenaline rush deed de vermoeidheid verdwijnen.
Op zo'n 5 mijl van de Schulpengat om 01:30 op zaterdag gaan bijliggen: overstag gaan en de kluiver bak houden, roer vastbinden en de andere zeilen eraf. Tot 4 uur blijven liggen met wat hazenslaapjes. Om 4 uur weer opegstaan, zeilen omhoog en op naar het Schulpengat, was (maar) 2 mijl verlijerd dus precies bij LW Den Helder 5:30 in het gat. Daarna zeilend op stroom en wind met een gangetje van 7 knopen naar Den Helder. Deze marine vereenigingshaven is een stuk leuker dan de meuk in Den Oever, uitstekend onthaald door de havenmeester en een andere passant. Net even wat geslapen en nu de foto nog
Eerste foto: de onvolprezen Koninklijke Marine Jachtclub
Tweede foto: een echte Dolfijn, zoals het gezegde gaat: "Er liggen meer vliegtuigen op de zeebodem dan schepen op bergen"
Derde foto: de Nederlandse Marine, beetje grauw en blauw tegen een grauwe en blauwe achtergrond
Den Helder: KMJC Den Helder: de Tonijn of een Dolfijn (?) Den Helder: De Marine
25 juni 2025
Hartlepool II
Op tijd opgestaan voor het museum, helaas was ik te vroeg dus maar een rondje Headland gelopen. Hier staat de kerk van St Hilda (foto), dit is een link naar Lindesfarne. Bisschop Aidan van Lindisfarne stichtte het en Hilda van Whitby was de eerste abdes. Daarna koffie gedronken op de boot.
Vervolgens naar het Maritiem museum voor de Trincomallee, gebouwd in India in 1817. Bouw was gestart tijdens de Franse oorlog, in Engeland was toen een gebrek aan hout. Na de maiden voyage (Mumbay-Portsmouth), 30 jaar opgelegd geweest. Daarna twee reizen naar oa Vancouver Island. Vervolgens weer opgelegd en als opleidingsschip gebruikt, eind 20ste eeuw gerestaureerd in Hartepool (foto).
Hartlepool heeft twee havens, de marina ligt achter een sluis. Qua opzet lijkt het op Eastbourne maar een stuk minder exclusief. Met veel fantasie kun je een overeenkomst zien met de Bruinsma/Dominee haven in IJmuiden.
Ik had gisteren nog een stukje gefietst, bestwel riskant hier. Zwerfvuil overheerst het staatbeeld.
Hartepool: St Hilda Hartepool: Trincomallee
24 juni 2025
Hartlepool I
Lekker vroeg vertrokken uit Blyth, wind stond in de goede hoek. Op basis van de verwachting: 1 rif in het grootzeil. Ze liep goed maar tussen de buien door stokte het wat. Dus het rif er maar uitgehaald. Heerlijke tocht, ter hooghte van Newcastle kwam ik de Princess Seaways tegen, de boot van de heenreis, zie foto.
Nabij Hartlepool nam de wind wat toe, dus even bijgelegen en het grootzeil gestreken. In het zicht van de haven, ik kon de golfbreker bijna aanraken, begon het echt te waaien. De zeilen er af en op de motor richting de sluis van de marina. De wind recht van voren, de windmeter gaf 45 knopen aan. De motor op 2000 toeren en we kropen vooruit met net 2 knopen. Moest in de sluis nog een stuk naar voren om ruimte te maken voor een visser. Al met al een spectaculaire binnenkomst in de haven.
Daarna een rondje om de haven gelopen. De zonnepaneel levert geen stroom meer, lig nu dus maar aan de walstroom. Morgen naar het museum en Donderdag richting Den Helder.
Newcastle: Princess Seaways
23 juni 2025
Blyth II
Het waait enthousiast vandaag, dus lekker rustig aan vandaag. De laatste sporen van de dwaalgast gewist en direct de boel maar gedweild. Na 3 jaar was de eerste butagasfles van 6,5 kilo eindelijk leeg, dus om koffie te kunnen maken moest ie vervangen, was nog een aardige klus.
Daarna de stad ingelopen. Ik vind Blyth wat moeilijk te omschrijven, vanuit de Royal Northhumberland Yacht Club loop je eerst over een stuk industrie terrein. Daarna een deprimerende buitenwijk, van het type dat je in Groningen niet tegenkomt, vervallen en afbladderend met zwerfvuil. In de soundscape een leeg bierblikje door de wind voortgejaagd. Daarna een prachtig, schoon en goedverzorgd parkje (Ridley Park). Daarna een hele trits "Urban Regeneration" sites.
Boodschappen gedaan in Morrisson (het oude trein station) voor lunch en avondeten. Lunch gegeten in de rozentuin van Ridley Park (zie foto). Daarna lekker liggen schommelen aan boord, morgen verder.
Blyth: Rosegarden
22 juni 2025
Blyth
Tsja, nou, ok dan.... eigenlijk zou ik naar Lindisfarne maar windkracht 7 en kronkelige kleine kanaaltjes met veel stroming.... dus maar dapper doorgezet. Deze dame wil aardig lopen op 3 zeilen met deze wind, tussen de 7 en 8 knopen. Bij Lindisfarne kreeg ik nog een verstekeling aan boord. Het landde wat slordig (crashde) tegen de buiskap. Helaas had ik het wat druk wat met de wind enzo. Even later had het zich genesteld in de kuip. Het is geringd, ik gok dat er ergens een duivenmelker zorgelijk naar de lucht kijkt. In de buurt van Blyth zocht het heil in de kajuit. Als dank voor het eten en drinken maakte het er een zwijnestal van. In Blyth het beest buiten gezet en daarna gaan eten, dat was dus pas na 21:00.
De foto is van de verstekeling.
Blyth
21 juni 2025
Eyemouth: 14 October 1881, Black Friday
Vandaag maar weer eens een dagje vrijaf, het is een stuk koeler dan gisteren maar niet te vergelijken met de natte kou van de westkust. Ben net terug van een wandeling door het stadje en een bezoek aan het museum. Eyemouth heeft een roerige geschiedenis, het ligt in de Scottisch Borders en heeft (naturlijk) veel te maken/lijden gehad van de Jacobite Rebellion. Het lokale fort is een tijdje in Franse handen geweest.
Het is een traditionele vissersplaats, de meeste visserij is verdwenen, er liggen nog een paar kleine trawlers in de haven en meerdere kleine kreeft/krabben vissers. Verder een flinke dosis windpark bouw/onderhoud vaartuigen. Gelukkig is er ook veel toerisme, van duikers naar zeevissers en de dagjesmensen.
Net als Paesens/Moddergat heeft ook dit stadje een grote ramp ervaren: op vrijdag 14 oktober 1881 is een deel van de vloot met 129 mensen vergaan in een herfst storm. Ter nagedachtenis is een wandtapijt gemaakt (zie foto). Heb de lokale groentenboer leeg gekocht en ga zo aan het koken met allerlei verse ingredienten.... en dat in Schotland.
Eyemouth: Black Friday
20 juni 2025
Eyemouth Harbour
Lunan was dus niet zo'n goede optie, de deining nam alleen maar toe. Niet geslapen. Om 4:00 ankerop en wegwezen. Er was weinig wind en een beetje heiig, later op de dag werd het zonnig. Bijna tegen een windpark opgebotst, nou ja, afstand was nog een mijl. Veel fraaie Jan van Genten om me heen.
Eyemouth Harbour had ik uitgekozen vanwege de voorzieningen. De beschrijving was wat uitdagend, iets met 17 meter breed en een blinde hoek en van te voren oproepen etc. Instructies van de havenmeester waren wat onduidelijk dus heb ik maar een visser gevolgd die ook binnenkwam, dat bleek dus de illegale route te zijn. Al met al een enerverende intocht.
Prima ontvangen door mijn duitse buren en even later kwam de havenmeester ook langs, bijzonder aardige man. Misschien iets voor mij als een volgende carriere stap.
Verder is het hier (voor het eerst deze vakantie) lekker warm, het strand van Eyemouth lag ook al vol (foto).
Eyemouth: het strand
19 juni 2025
voor anker in Lunan Bay
De hele dag aan het varen geweest, lekker tegen wind ebn stroom opboksen. Het was zo af-en-toe zelfs zonnig. Voorbij Aberdeen gekomen, maar het ging wel traag. De pijp is nu wel leeg. Morgen verder. Foto is van de baai, vlak voor het ankeren, het deint nog aardig. Lunan Bay
18 juni 2025
HMP Peterhead
Er zit een verhaal achter de golfbrekers. In 1880 is besloten dat noord-oost Schotland een grote veilige haven (Refuge Harbour) nodig had, voor zowel de marine, koopvaardij als visserij. Het oog viel op Peterhead. Toevallig in het gebied van de "Jacobites". Besloten werd om de aanleg uit te voeren met het graniet uit een nabij gelegen groeve. Het graniet zou worden verwerkt door, tot dwangarbeid veroordeelde, gevangenen. Er werd besloten een gevangenis op te richten in Peterhead, deze opende in 1888. De zuidpier is tussen 1892 en 1912 aangelegd. De noordpier tussen 1912 en 1956.
De haven van Peterhead is de grootste aanland (visserij) haven van Schotland, gevolgd door Lerwick en Fraserburgh.
Flink gelopen vandaag, bewegen gaat alweer een stuk makkelijker, de antibiotica slaan goed aan. Morgen weer op pad!
De foto is HMP Peterhead op de voorgrond en de zuidpier (met witte toren) en noordpier op de achtergrond.
HMP Peterhead
17 juni 2025
Peterhead III
Vandaag dook de "Naughty Ghost" in Peterhead op. De vriendelijke vlaming, waarmee ik in 2023 in Noorwegen, ben opgevaren. Hij had mij tijdens de oversteek van het Skagerak, een tijd lang stil zien liggen op vesselfinder. Het was net voor storm Hans, verteld dat ik gewoon in een keer door naar Esbjerg was gevaren. Sites als vesselfinder en marinetraffic zijn niet echt betrouwbaar voor het volgen van pleziervaart. Hij had zich hier, vorig jaar, laten wegregenen en doet nu een volgende poging om tot IJsland te komen.
Peterhead heeft een grote haven, twee golfbrekers sluiten een grote baai af. Aan de noord en zuidzijde zijn commerciele havens met een klein beetje visserij, windpark onderhoud en reperatie werf. Een stuk rustiger dan in Fraserburgh. In de zuidwesthoek zit de Marina met een strandje. Er zijn permanent schoolkinderen aan het zeilen, zie foto.
Nog even staan praten met een collega NL solozeiler op weg naar het Caledonian Canal. Hem uitgelegd dat het een stuk eenvoudiger gaat dan de NL sluizen
Peterhead, regatta
16 juni 2025
Peterhead II
De schotse NHS staat een beetje onder druk maar naar een paar uur proberen: iemand aan de lijn. Mijn gegevens zouden, voor triage, doorgezet worden. Vervolgens het volgende probleem: ze kunnen geen internationaal nummer bellen, dus maar de telefoonnummers van de Harbour Authority en de Marina doorgegeven. Daarna deze weer gebeld. Ik werd al snel teruggebeld, of ik om 11:30 langs kon komen. Dat was dus nog even stevig doorstappen.
De arts was een aardige, jonge vrouw, dr Cameron. De diagnose was snel gesteld: ontsteking. De oplossing: antibiotics. Dus daar maar direct mee begonnen. Ik blijf hier dus een paar dagen langer.
Gister tijdens een rondje wandelen een poosje genoten van bowls, zie de foto.
Peterhead, bowls
15 juni 2025
Peterhead
Het bleek dus mooi weer te zijn. Na contact met de havenmeester bleek alleen contant betalen een optie, ben dus even naar de flappentap gelopen en heb wat Schotse ponden gehaald. Daarna een flinke tippel naar het haven kantoor. De havenmeester was verrast dat ik was komen lopen, hij was graag met zijn auto gekomen. Een bijzonder aardige, kleine, kale en hartelijke Schot. Het lijkt wel alsof iedereen hier tot ver na zijn pensioensleeftijd blijft werken. Of zou dat het effect van het weer zijn? Hij praatte honderduit over wie er allemaal in de haven lagen en wiue welke technische problemen had. Na een genoegelijk halfuurtje afscheid genomen en hartelijk bedankt voor de aangeboden service.
Vervolgens weer 5 meter naar beneden langs de kademuur op een eng trappetje. Vervolgens op naar Peterhead. Ook hier weer allerhartelijkst ontvangen door de havenmeester, een Zweed (met Berner Senner) en een Vlaamse.
Het kan niet altijd rozengeur en manenschijn zijn, mijn linkervoet is gaan ontsteken dus ik ga morgen eerst de Schotse NHS een uitproberen. Zal hier even een paar dagen blijven.
Foto is vanuit de Havenmeester toren in Fraserburgh: nogmaals een ontzettend fijne plek!
Fraserburgh, uitzicht vanaf havenmeester toren
14 juni 2025
Fraserburgh
Vandaag, voor het eerst sinds tijden, een Schotse zomerdag, ofwel: regen en een temperatuur van 10 graden. Op tijd vertrokken uit Lossiemouth, had voor 7 de zeilel al op. Om 17:00 in Fraserburgh aan de kade, jawel een echte kade: geen ponton maar 3 meter verval. Vanavond om 21:00 is het laagwater, ben benieuwd of ik de landvasten lang genoeg heb. Tussendoor was er natuurlijk regen en een heel veranderlijke wind, veel moeten motorzeilen. Weinig kust gezien wel veel zeevogels en, gelukkig: Jan van Gent.
Nu dus in de haven, net een rondje gelopen. Nu ben ik een beetje geobsedeerd door zwerfvuil. Als je in een vissers/havenstad woont en je gebruikt, of laat onbeheerd, een vuilniszak dan heb je van die meeuwen die hem wel voor je uitpakken. Hier dus heel erg veel zwerfvuil.
Weet nog niet wat ik morgen ga doen, moet nog kijken naar de weersverwachting maar gisteren zag dat er niet goed uit. Wil eigenlijk Peterhead halen en dan met een grote boog om Aberdeen heen, maar we gaan het zien.
Foto is van een hangjongere in de haven.
Fraserburgh, zeehond in de haven
13 juni 2025
Lossiemouth
Vrijdag de 13e en bij sluisnummer 27 van 28 ging het een beetje mis. Landvast kwam klem te zitten, die dus doorgesneden. Op Inverness Firth wind van achteren en wat stroom van voren, krap 5 knopen. Op de Noordzee een prachtige ruime wind. Gemiddelde snelheid liep op naar ruim 6 knopen. Vlakbij Lassiemouth kwam een bui over. De windmeter schoot door naar 30 knopen en de bootsnelheid heeft 9.1 knoop aangetikt. Het was hard werken, de stuurautomaat kan dit niet aan, dus alles met de hand.
In de boeken stond al aangegeven: bij binnenkomst hard linksaf. Sjonge het past maar net. Dave, de oudere Engelsman kwam direct helpen. De kaaskoppen op de Pink Panther uit Lelystad bleven gewoon toekijken. De bazin in de kroeg vroeg zich af waarom er ineens 3 bezoekers waren, dat zijn ze hier nit gewend.
Slagje door het stadje gelopen, Lossiemouth is RAF basis, ben benieuwd wat ik daarvan ga merken. Bij de Indier "MacRaj" een curry gehaald en nu uitbuiken....
Foto is het strand van Lossiemouth
Lossiemouth, het strand
12 juni 2025
Inverness
Zodra ik terug ben zal ik gaan pleiten voor het herinvoeren van sluis en brugwachters. Wat een enorm verschil met NL, hier veel behulpzaam en heel vriendelijk personeel. Geen door luidspreker/marifoon schreeuwende buro ridders maar gewoon mensen op de kant met een vriendelijk praatje en een helpende hand.
Inverness is eigenlijk wel ok, tussen het kanaal en de stad, eerst een industrie terrein, daarna council estate. Vervolgens de River Ness en het stadscentrum. Tot de River Ness veel zwerfvuil en dat is jammer. In het centrum veel toeristen.
Foto met uitzicht op de trein brug en achter het boompje: de zeesluis.
 Vanaf Clachnahaary Work Loch
11 juni 2025
Inverness
De belangrijke les van gisteren is: ik kan niet meer tegen whisky. Had gisteravond een proefflesje Laphroigh opgemaakt en heb daar de hele dag last van gehad. De tocht door de sluizen en de draaibruggen was onavontuurlijk, de omgeving nog steeds prachtig. Maar toen ik bij de Sealock Marina was gingen de lampjes uit.
Heb dus een hele rustige dag gehad, morgen maar even Inverness in. In de haven is diesel en water en vlakbij zijn winkels, als troost heb ik al weer wat ongezonds gekocht.
De foto is van Urquhart Caste (gisteren genomen)
 Een kalme dag op Loch Ness
10 juni 2025
Loch Ness
Loch Ness zag er betoverend uit in de zon, heerlijk kunnen zeilen. Klevend langs de zuid-oost kust om het geluid van de snelweg te laten verwaaien. De vogels in de bossen klonken veel leuker. Ingehaald door een paar tupperwarebakjes van "Le Boat", verder heerlijk rustig.
Bij Urquhart Castle zag ik eerst een file van 4 bussen aankomen en daarna nog een setje van 3, eieren voor mijn geld gekozen en een paar foto's gemaakt en weer door. Ik lig nu bij de sluis van Dochgarroch, morgen dus Inverness en de nodige bootschappen voor een wat langer verblijf op zee.
Het Caledonian Canal is een aanrader, met boot, kayak, fiets of lopend. De omgeving is prachtig en de geschiedenis is interessant. Foto van een kalme dag op Loch Ness.
 Een kalme dag op Loch Ness
9 juni 2025
Fort Augustus
Een heerlijk rustige dag in Fort Augustus, het begon droog en vanaf het middaguur begon het wat druilerig te worden. Lekker rondgelopen en later ook nog wat boodschappen gedaan. Rondje om het oude Fort gelopen, is later een Abdij geworden, zit wat lelijks tegenaan gebouwd. Is nu deels toeristen huisvesting en deels woningen.
Rond 11:00 uur komen de bussen met toeristen aan, vanaf 16:30 loopt het weer leeg. Veel Amerikanen, Chinezen en, zo af en toe, Europeanen. De meeste Europeanen komen met eigen vervoer. Hier weer veel "Le Boat" verhuur plastic, ze zien eruit of ze het zwaar hebben qua schade. Zag een fraai staaltje in de middag.
De Ormen Lange wordt weer veel gefotografeerd.
Fort Augustus: het Fort
8 juni 2025
Uit het oosten niets dan goeds
Het weer wordt steeds beter, hoe verder ik naar het oosten ga. Vandaag een heerlijke "cruise" op het kanaal (zie foto) weinig kunnen zeilen maar wat een prachtige omgeving en wat een rust. Eerst nog een sluisje omhoog (Lagan) daarna 2x naar beneden. Een sluiswachter deed dit als zomerwerk want hij was met pensioen. En dat op een prachtige plek midden in de bossen (Kytra), dat was al de tweede sluis naar beneden. Daarna kwam Fort Augustus, aangekomen tijdens de lunch-break, dus even heerlijk nietsen.
Ook hier zijn de sluizen weer een toeristen trek pleister, heb heel wat gesprekjes gehad, herkenden ook nog een paar Amerikanen van Laggan. De Ormen Lange trok heel wat bekijks. Een sluiswachter zei nog dat ze een prachtige boot zou zijn zodra ze was geverfd (en dat klopt). Ook meerdere NL'ers tegen gekomen.
Caledonian Canal
7 juni 2025
Hogwarts express
Om 09:30 was het cruiseschip eerst aan de beurt maar wij mochten aanschuiven 2 treedjes lager. Toen de Zwijnstein express voorbij kwam had ik het net druk in een van de sluiskamers. In de sluis leek het wel op Woudsend in de goede oude tijd. Grote groepen toeristen (ramp-toeristen?) stonden toe te kijken en te filmen. Praatjes gemaakt met meerdere Duitsers en Nederlanders. Verder gaat het hier heel anders dan in NL, hier staan meerdere medewerkers van Scottish Canals op de kant om te helpen. Bijzonder luxe en erg vriendelijk. Het stijgen gaat heel eenvoudig, anderhalf uur bezig geweest met Neptunes Staircase, geen centje pijn. Dalen lijkt mij iets lastiger maar dat is pas over een paar dagen. Een stukje kanaal met veel, vrolijk zwaaiende, wandelaars. Daarna nog een sluisje, het boeg en hekschroef volk had het weer druk. Wij met drie zeilers aan bakboord en twee motorboten over stuurboord, die ook nog lekker tegen elkaar botsen met tien meter voor en achter over.
Daarna heerlijk gezeild op Loch Lochy. De "Red Dragon of St Mary" ging er als een haas vandoor. Ik kon de "Tranquility" (met Thomas & Aleks uit Polen) net bijhouden. Geweldige omgeving. Ik heb Laggan aangelegd, steiger met huurboten, morgen neem ik de sluis wel. Vervolgens kwamen er nog twee formaties van Red Arrows over maar helaas geen camera bij me. Heb al lekker gegeten en het is mooi weer!
Caol
6 juni 2025
Het landschap is dramatisch en het weer ook
Weer heel vroeg wakker.... en het was droog! Even later ging de zon schijnen, voor het eerst zonnebrand op en ook de zonnebril. Daarna rustig richting Corpach gezeild. Allemaal groen en bergen om me heen. Twee bootjes tegen gekomen. En toen ging het regenen. De zonnebrand is weggespoeld. Was veel te vroeg in Corpach en heb lekker uitgebreid gelunched.
Om 13:00 met 2 andere bootjes (stelletje Polen en Engelsen Paul & Becky & Luna) de eerste sluis in. Heel raar.... er was maar 1 man voor de eerste serie sluizen. Dat is onengels/onschots. Na de eerste sluis een dubbele sluis, dus 2 kamers achter elkaar. Ondertussen weer droog. Lig nu in het kanaal vlak voor Neptunes Staircase, een sluis met 8 kamers. Morgen om 9:30 zijn we aan de beurt.
Er is een Pub vlakbij en daar ga ik nu heen.... Foto is van het kanaal.
Caol
5 juni 2025
Het landschap is dramatisch en het weer ook
Even na 5'en opgestaan, wat ontbeten en wat kleine dingetjes gedaan. Om 6:30 (eindelijk) los gegaan. De wind was mooi maar recht van achteren. Alleen op de kluiver gevaren met soms een beetje motor. Het regent af en aan, wel een paar keer de zon gezien.
De eerste engte was Port Appin, daar tijdens laagwater langs, geen stroming gemerkt. Het was wel koud, had zelfs handschoenen aan.
Paar uur later al bij de Corran Narrows, hier bij opkomend water, misschien een 1/2 knoop stroom mee. Had gelezen dat er aan de noordkant een aantal visitors buoys lagen. Daar aangelegd en de eerste keer raak (dat ging vorig jaar wel eens minder). Nog even bezig geweest met de zeilen en wat opruimen. Regelmatig een regenbui over, warm gelunched. Verder genoten van het vrije deinen. Morgen nog een 2 uur varen tot de ingang van het Caledonian Canal. Ben benieuwd naar de sluizen.

Foto van Loch Linnhe richting Fort William, met de fishfarm (links).

en de Corran Narrows met de Ferry.
Loch Linnhe Corran Point
4 juni 2025
Koop een boot en poets je dood
De hele dag in storm en regen aan het klussen geweest. Het begon vroeg, voor 7, omdat de wind toen iets inzakte: het grootzeil zit er nu op. Zal nog wel wat moeten trimmen met de rakbanden etc. maar ik kan morgen weg. Veel met de verstaging bezig, het lijkt er nu eindelijk goed op te staan.
Toch maar de nood marifoon antenne aangesloten, ik kon de CalMac ferries wel horen maar niet briljant. Klusje voor in Nederland, op een heel vol klussenlijstje. Morgen langs twee stukken met mogelijk sterke stroming, ik ga op tijd vertrekken zodat ik mooi met het begin van de vloed mee kan. Langs de Oost kant van Lismore Island.
Heb het Caledonian Canal geboekt voor 7 dagen vanaf vrijdag.
Navigatie verlichting werkt ook, nu de stuurautomaat nog (anders wordt het een hele oversteek...). Vandaag (alweer) geen foto, ik hou mijn kruit nog even droog.
3 juni 2025
Ormen Lange is in het water
eindelijk, eindelijk, eindelijk... De Ormen Lange ligt in het water.
Het was nog een hele klus, op de een of andere manier was de voorstag-terminal los. De kluiver hing er als een dweil bij, na veel gedoe dit hersteld, met dank aan Owen die zich in de mast liet hijsen. O ja, het stormde en regende ook nog. De fok, kluiver en de bezaan zijn aangeslagen. Het grootzeil moet even wachten tot de storm gaat liggen. De verwachtingn is dat het donderdag beter wordt. Moest aanleggen met een bak wind en net voor het jacht van Robin Knox-Johnston, verder geen druk hoor ....
Water en stroom werken, binnen gedweild, morgen verder met de verstaging. Ook nog boodschappen doen.
Het besluit staat vast, ik ga terug want de rondhouten hebben het zwaar te verduren gehad. Foto is van Lismore lighthouse, gaat dus nog even duren voordat ik daar langs ga.
Kerrera Island: Lismore Lighthouse
2 juni 2025
Kerrera alweer
Vanmorgen vroeg uitgechecked, op weg naar de winkel zag ik de Ormen Lange nog op de kant staan. Terug van de winkel stond de kraan erbij, pas in de middag met de ferry. Ze waren met 4 man bezig en de grote mast stond nog niet.... Ze waren enorm aan het klungelen, heb heel wat lopen ijsberen en zorgen maken. Ben toen zelf maar aan boord gegaan. Ze bedoelen het goed maar kundig/efficient is het allemaal niet.
Ondanks de eerste indrukken heeft ze hier de winter niet goed overleeft. De rondhouten lagen buiten en daar is het weer in gaan zitten. Ben nu zwaar aan het twijfelen, plan B moet maar uit de kast (rustig terug via het Caledonian Canal). Ik heb er zwaar de pest over in. Ze staan nog steeds op de kant.... Bij "No Limit" hadden we haar er in een ochtendje in en volledig opgetuigd. En dat met twee man en ondergetekende.
Ik zal nog wel even nodig hebben voordat ik hier goed en wel overheen ben. Gelukkig is het de komende dagen stormachtig en kan ik nergens heen. Geen foto want mijn hoofd staat er niet naar.
1 juni 2025
Gylen Castle
Vanmorgen naar de andere ferry naar Kerrera gelopen. Deze is van Caledonian MacBrayne, de oversteek was 5 minuten. Aanboord waren twee oudere dames met een poedelachtige, een Schot met een spaniel en een stel met een labrador. Ofwel een kalme, een stuiterbal en een gehoorzame hond. Klein stukje opgelopen met het labrador koppel op weg naar de zuidelijke ronde. Heerlijke wandeling, klein stukje verhard, daarna wat keien en een stuk "je red het maar mooi zelf zonder pad" pad. Het weer was Schots, redelijk wat wind en af en toe een felle bui. Hoofd helemaal leeg gelopen en een prachtige foto gemaakt van Gylen Castle. Deze laatste kan wel een likje verf (en meer) gebruiken. De foto komt morgen, want gemaakt met het foto toestel en ik heb geen kaartlezer mee.
Bij het kasteel een theetuin (nee dank u). Ter plaatste kwam ik de "dames met poedel" weer tegen, die vroegen hoe de rest van de route was. Zij hadden de korte en meest verharde-weg route genomen heen, hun maar aangeraden om dezelfde weg terug te gaan. Via het "luxe pad" meerdere toeristen in niet-geheel-toepasselijke-kleding. Niet zo heel erg verstanding om in Schotland te gaan wandelen met een gympen-spijkerbroek combo.
Bij de ferry aangekomen was het stuiterbeest daar ook al. Een hele meute wilde de oversteek terug maken, het pontje moest wel 6x heen-en-weer (12 personen max). Op de terugweg naar Oban werd mij ook nog een lift aangeboden door de lieve dames met de poedel, heb er hartelijk voor bedankt.
Dit was een heerlijke dag, gewoon veel lopen werkt uitstekend op mijn moraal.
Kerrera Island: Gylan Castle
31 mei 2025
Fijn dat ik zo zen ben
Weer een dag Oban, had mijn veiligheidsschoenen meegenomen en die wandelen niet zo fijn, vooral links niet. Ben terug naar de boot gegaan voor mijn bergschoenen. Ben nu minus 1 teen nagel en eentje die het binnenkort opgeeft. Maar loop nu weer een stuk lekkerder, al met al ruim 20k stappen.
Vandaag wisselend met wat opklaringen maar ook stevige wind/regenbuien. Ben nog even naar Dunollie gelopen, zetel van de MacDougall's. Op de foto, Fingal's Dogstone met Dunollie (de ruine van het kasteel) op de achtergrond. Fingal was zo'n typische (Keltische?) reus. Hij legde zijn reuzehond Bran aan de ketting om deze steen en ging toen jagen op de Hebriden. Je kunt de slijtsporen van de ketting nog zien aan de onderkant van de steen.
Dat, of het is gewoon erosie uit een tijdperk met een hogere zeewaterstand, maar dat is natuurlijk niet zo'n spannend verhaal.
Oban Bay: Fingal's Dogstone
30 mei 2025
Gloeiende gloeiende
Na een paar uur proberen eindelijk de Marina aan de lijn. Pas op maandag kan de Ormen Lange het water in. Ben dus verdoordeeld tot nog 3 nachten Oban. Ik heb nu alles hier wel gezien en dat dan ook nog meerdere keren van alle mogelijke kanten.
Ondertussen een Bed&Breakfast (zonder ontbijt) geboekt, het geld vliegt eruit op deze manier. De kamer is verrassend ruim, schoon, fris en stijlvol. Ik ga zo maar weer een stuk lopen.
Het weer vanochtend was stormachtig met flinke regenbuien. Tegen 11'en werd het droog en rond een uur of 14 kwam zelfs de zon even door. Het resultaat: de meest zonnige foto van Oban Bay tot nu toe.
Morgen maar eens een stukje met de bus ergens naar toe. Ondertussen flink mijn best doen om de Marina op maandag niet helemaal verrot te schelden. Proberen de toekomst tegemoet te treden met rust, kalmte en een enorme, niet ironische noch sarcastische, dosis optimisme. In gedachten heb ik al, met een claymore, stevig huigehouden in de Marina.
Oban Bay: in het zonnetje
29 mei 2025
Je struikelt hier over de Amerikaanse toeristen
Gisternacht overnacht op de, op het droge staande, Ormen Lange. Het sliep best maar is toch niet echt te doen, zonder water en stroom. Overlegd met Jill, een van de eigenaren, ze bood overvloedige excuses aan maar pas morgen kan er duidelijkheid komen als haar man terug is. Dus maar een kamer geboekt in de Jeugd Herberg (je bent zo oud als je je voelt). Ben een beetje door de stad wezen lopen en boodschappen gedaan bij Tesco. Daarna nog even naar de McGaig Tower (zie foto). Het weer was toen al opgeklaard, de nacht en ochtend had het geregend en gestormd. Even door de duidelijkheid: Oban is niet de moeite waard. Het stikt hier van de Amerikanen, een luidruchtig en in de weg slenterend volk.
Ben de reis nog wat meer in detail aan het voorbereiden, eerst maar eens door de "Sound of Mull". Als laatste nog een heerlijke douche gehad.
McGaig Tower: een werkgelegenheidsproject
28 mei 2025
Cursus omgaan met teleurstelling
Een weinig avontuurlijke overtocht. Bij aankomst was ik flink aan het hannesen met mijn rugzakken. Iemand van de crew zei dat ze wel voor een trolley zou zorgen. Even later kwam iemand aanzetten met een type rolcontainer. Boot (met moeite) erin. Vervolgens langs de honderden meters lange rij voor de douane gelopen en vervolgens direct aan de beurt. Daarna ook nog het stukje naar de bus, dat was een makkie.
Snel van Newcastle naar Edinburgh (spreek uit: Eddinbruh), had een bankje nodig om de boot op de rug te krijgen. Heb de lift genomen en ook weer snel in Glasgow. Daar moest ik 3 uur wachten, gelukkig was er wat vermaak. Er waren 4 politieagenten opgetrommeld en ik hoorde dat ze doorgestuurd werden naar platform 7. Uit de trein (uit Edinburgh) kwam onder andere een slungelige jongen in een groen shirt. De baardige en buikige agent hield hem aan en op een afstandje was wat agitatie te zien. De jongen sprinte vervolgens naar het hek en sprong/klom/viel er overheen. De baardige buik bleef staan een moederlijke agente zette de achtervolging in en was enorm kansloos. De, iets vitter ogende, 30ers keken schaapachtig toe. De verdachte ontsnapte richting het George plein.
Om 16:34 de trein naar Oban, onderweg kwam een mailtje van de Marina dat de Ormen Lange niet in het water was gedaan. Ik moet me nu dus heel even opnieuw calibereren.
George Square Glasgow
27 mei 2025 's-Ochtends kwam mijn broer Hans nog even langs en even later mijn zus Rieneke en neef Richard. Door Richard en Rieneke naar IJmuiden gebracht, in mijn oude (nu Richard's) auto. Daar nog even gelunched, ook mijn nicht Miriam kwam nog langs met een leuk cadeau namens Asha, Merle en haarzelf.
Ik was op tijd aanboord. De hele reis naar Oban is een 60ste verjaardags cadeau van de familie. Er zijn veel jongeren (op een schoolreis(je?)). Het waait een beetje +/- 6Bf waardoor het schip net een beetje lekker deint prima om bij in slaap te vallen.
Nog snel even Johnson & Boswell nageslagen op de Hebriden maar er stond niets in over mijn reisdoelen. Heb wel besloten dat dr Johnson uistekend past in het hokje waar ook Jimmy Carr in zit: dekseltje erop, luchtdicht afsluiten en niet meer open doen. Miriam heeft de foto gemaakt van mij met de tender (de vervanger van de op 24 juli 2024 bij Gola verloren gegane voorganger) op de rug en de rugzak aan de schouder in een wat Trumpiaans standje. Niet een van mijn meest trotse momenten. Detail: ik heb de Schotse kaart, die ik in 1990 gebruikte, in de hand.
Het spul is, stiekem, best wel een beetje lomp en zwaar, past dus goed bij mij....
de lompert(s) in Ijmuiden